Ako žiť s histamínovou intoleranciou?

06.03.2021

Spadáte aj vy do skupiny, ktorej nedávno diagnostikovali histamínovú intoleranciu?

A vy ste len zhrozene rozmýšľali, čo to preboha vlastne je .. Doktorka vám podala papier s povolenými potravinami a v rýchlosti povedala, čo to o chorobe. Nezúfajte, máme vyskúšané, ako s touto novodobou chorobou dokážete fungovať.

Začiatok je vždy najťažší, ale postupne si zvykneme. Histamínová intolerancia je v skratke nepomer medzi prísunom histamínu a schopnosťou ho odbúrať. Táto intolerancia sa väčšinou prejavuje vo vyššom, alebo strednom veku a častejšie u žien. V mladom veku totiž, ešte máme v tele dostatok DAO enzýmov, ktoré sú zodpovedné za histamín. Ak sa teda naše telo dostane do stavu, kedy nemá dostatok enzýmov DAO a vy konzumujete potraviny s nadmerným množstvom histamínu, začnete sa cítiť zle. Príznakov je mnoho a preto sa histamín ťažšie diagnostikuje. Nejde totiž o bežnú alergiu. Je mnoho ľudí, ktorí danou chorobu trpia, ale majú rôzne príznaky. Bolesti hlavy, únava, hnačky, bolesti žalúdka, kožné problémy, ekzém, nádcha, bolesti pri menštruácií a iné. Mnohokrát si príznaky dlhodobo vôbec nevšímame a ani doktori na nič neprídu pri obyčajných prehliadkach. Histamínovú intoleranciu vám totiž nediagnostikuje obvodný doktor, ale doktor na to špecializovaný. Väčšinou alergológ, ale ten častokrát tiež až po čase, pretože zo začiatku sa zameria na alergie, ako také, nie na histamínovú intoleranciu.

No a poďme teraz k tomu najdôležitejšiemu. Čo robiť, ak nám danú chorobu zistili..

  • Prvým krokom je si doma v kľude sadnúť a napísať si zoznam potravín, ktoré si pôjdete nakúpiť. (môžem použiť ten, čo mi dala moja doktorka, prípadne pozriem na internete)

Histamín sa nachádza v niektorých potravinách vo vysokom množstve, v iných v malom, alebo žiadnom množstve. V tomto kroku do zoznamu, ale nebudem zaradovať žiadne potraviny, ktoré nie sú určite povolené. To znamená tie, ktoré pôsobia u každého človeka inak. Moje telo sa totiž potrebuje histamínu zbaviť v čo najväčšom množstve a prijímať ho, čo najmenej. Toto obdobie bude pre vás preto to najťažšie. Malo by trvať minimálne mesiac, aby sa váš organizmus dostatočne prečistil. Samozrejme je to individuálne. Budeme musieť z jedálnička vyradiť dosť veľa vecí, ale nebojte sa, nie je to nemožné. Musíme si uvedomiť, že zdravie je pre nás to najdôležitejšie a musíme preto vydržať.

  • V druhom kroku, už máte nakúpené potraviny a dobré pre vás bude si pripraviť jedálny lístok, ideálne aspoň na týždeň. Zo začiatku sa nebudete môcť veľmi stravovať v reštauráciách, ak tak výnimočne. Ideálne bude, ak si budete pripravovať čerstvé obedy denne, alebo obdeň. Histamín sa totiž tvorí aj v jedle, ktoré nemáte čerstvo uvarené, preto neprichádza do úvahy navariť si napríklad na celý týždeň. Ak budete mať presne pripravené recepty, nakúpené potraviny, nič vás nezaskočí a nebudete sa zbytočne vystavovať stresu, čo si vlastne môžem dať. V dnešnej dobe, aj keď je táto intolerancia už dostatočne známa, väčšina reštaurácií žiadne takéto jedlá nemá v ponuke. Dokonca mnohokrát ani majitelia netušia o čo sa jedná, a ak aj poviete napríklad čašníkovi, že si chcete objednať jedlo bez histamínu, vyjavene na vás pozerá. Takže rada znie: Ak si pôjdete sadnúť do reštaurácie a budete si chcieť objednať jedlo, ktoré môžete, presne čašníkovi nadiktujte, čo vám do jedla môže dať. Nebojte sa, postupne si na jedlá zvyknete a nebudete už považovať svoju diétu, za tak hroznú ako na začiatku.
  • Krok tri už je len na vašej pevnej vôli a výdrži, naozaj sa držať jedálnička a nejesť zakázané veci. Ak ste typ, čo si rovno povie že to dlhodobo nevydržíte, na trhu je dostupný liek Daosin, ktorý pomáha s odbúravaním histamínu vo vašom tele. Tabletku si dáte pár minút pred jedlom, ktoré si nechcete odoprieť. Neodporúčame sa však úplne vyhnúť diéte a spoliehať sa len na tabletky. Táto varianta je skôr na dni, kedy nebudete mať inú možnosť, nebudete stíhať variť a iné.. V tomto kroku, už po pár týždňoch diéty, môžete postupne do jedálnička začať dopĺňať potraviny, ktoré máte radi. Vždy po pridaní potraviny sledujete, či sa vám nezhoršil zdravotný stav. Pri tejto intolerancií je mnoho ľudí, ktorých znášanlivosť na rôzne zakázane potraviny je pomerne dobrý. Ale pozor rozdielny! Niekomu vôbec nevadí napríklad kuracie mäso, iný ho nemôže ani cítiť. Preto si treba odsledovať, čo vám vadí a čo naopak nie. Nepodceňujte však vážnosť choroby, priebeh je u každého pacienta iný, u niekoho ľahší u iných ťažší, niekedy tak závažný, že ľudia končia až v nemocnici.

Pre predstavu, čo si môžete dopriať a čo zase nie, sme vám pripravili ZOZNAM potravín:

Zakázané potraviny, ktorým sa vyhnem:

alkohol, červené víno, sekt, kvasinkové pivo

fermentované mliečne výrobky, zrejúce a plesňové syry, acidko

droždie, kvasnice

citrusové ovocie, bobuľoviny

polotovary, konzervované potraviny a potraviny s aditívami

kyslá kapusta a tiež všetky kvasené potraviny

tatárska omáčka, kečup, horčica, majonéza

rajčiny, baklažán, špenát, avokádo

vaječné bielka môžu stimulovať tvorbu histamínu

údené produkty, fermentované mäso a ryby

káva, čaj, kakao - tu netreba vynechať všetky čaje, bylinkové napríklad medovka, lipa sú znášanlivé

sýtené nápoje

morské plody

Najlepšie je si predstaviť, že všetko čerstvé (mimo pár výnimiek) môžem. Všetky s dlhou trvanlivosťou, všetky konzervované veci, plechovkové potraviny, úplne vylúčim. Táto intolerancia vás v podstate donúti začať sa zdravo stravovať J

Dovolené potraviny:

ryža, quinoa

zemiaky, batáty

čerstvé mliečne produkty - mlieko, maslo, smotana, mozzarella, syry nezrejúce

mäso a hydiny, ryby - čerstvo pripravené

čerstvé ovocie, jablko, hrozno, hruška, melón

čerstvá zelenina, špargľa, cukina, rebarbora, uhorka, petržlen, pór, fenikel, kaleráb

rastlinné nápoje - mandľový, kokosový, ryžový, konopný

olivový olej a kokosový olej

chlieb kváskový, ideálne špaldový (dostanete v rôznych bio obchodoch a po novom ho začali predávať už aj v Tesku)

z alkoholu - džin, vodka a bezhistamínové víno (dá sa kúpiť v rôznych bio obchodoch aj na internete)

Tento zoznam vypadá príliš krátky, ale nemajte obavy, dá sa z neho vykúzliť dobré menu. Skúste, v čo najmenšom množstve používať rôzne dochucovadlá a chemicky upravované potraviny. Siahnite po čerstvých bylinkách a hneď budete mať o chuť jedla postarané.

Rada na záver

Keď si budete objednávať menu v reštaurácií, vždy sa radšej pre informáciu uistite, čo jedlo obsahuje. Z našich skúseností, sa nám viac krát stalo, že sme si objednali, napríklad kura na prírodno s ryžou, ale prišlo kura s neidentifikovateľnou omáčkou, kde však jasne plával kečup a paradajky.. Vtedy sa netreba báť, zavolať a vysvetliť majiteľovi, alebo kompetentnému zamestnancovi, že sa jedná o alergén a že toto musí mať napísané v jedálnom lístku. S ochotou nám nové jedlo doniesli a ospravedlnili sa.

Želáme veľa šťastia a pevnú vôľu !